Plan Daltoński
O Planie Daltońskim słów kilka
Plan Daltoński – to idea, swoista filozofia i uczłowieczona strategia życia.
Plan Daltoński – to świadomość pełnego uczestnictwa dziecka w procesie uczenia się oparta na empatii, dialogu i współpracy, skierowana na jednostkę oraz na wspólnotę, w której ta jednostka funkcjonuje.
Plan Daltoński – to zerwanie z tradycyjnym modelem nauczania na rzecz uczenia się.
Plan Daltoński to edukacja dla wszystkich.
Motto edukacji daltońskiej to słowa Helen Parkhurst, twórczyni Planu Daltońskiego:
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi - nauczycielowi zrobić nie wolno"
Jak to się zaczęło...
Jak to się zaczęło...
Helen Parkhurst – nauczycielka, założycielka (w 1919r.) szkoły laboratoryjnej w Dalton (stan Massachusetts, USA) – funkcjonującej wg koncepcji założycielki, powszechnie nazywanej „daltońską” (1887 – 1957) Na początku XX wieku Helen Parkhust zrywa z tradycyjnym/sztywnym klasowo-lekcyjnym ...
Filary Planu Daltońskiego
Odpowiedzialność/Wolność, Samodzielność, Współpraca i Refleksja
To kategorie zachowań/postaw etycznych rozłożonych w czasie i przestrzeni.
To budowanie wizji przyszłości w oparciu o doświadczenie przeszłości oraz w oparciu o zgromadzoną w procesie życia wielorakość archetypów, prototypów i wzorców (tu: doświadczenia dzieciństwa).
„Poczucie odpowiedzialności za rezultaty rozwinie w nim nie tylko utajone siły intelektualne, ale także sąd samodzielny i charakter.” - Helen Parkhurst
Refleksja
Refleksja
Refleksja – to aktywny proces obserwacji przez dziecko własnego działania/doświadczenia oparty na analizie wszystkich składowych aktywności służący świadomemu i celowemu uczeniu się. Refleksja jest nieodłącznym atrybutem uczenia się, czyli: poszukiwania, obserwacji, analizy, doświadczania, szerokiego patrzenia ...
Współpraca
Współpraca
Współpraca - to interakcja, partycypacja, szacunek, troska o innych, dialog, tolerancja odrzucająca dyskryminację, pełnienie ról społecznych, budowanie więzi, odkrywanie i pełniejsze rozumienie różnorodności, uczestnictwo i współpraca na wszystkich płaszczyznach działalności ludzkiej z posza...
Organizacja przestrzeni edukacyjnej
Przestrzeń edukacyjna to taki mikroświat, w którym dziecko spędza ogromną ilość czasu, to miejsce, w którym się bawi/pracuje, odpoczywa oraz nawiązuje relacje społeczne. Dobrze zaaranżowane otoczenie jest niezwykle ważnym determinantem jego procesu uczenia się. Wystrój i aranżacja otoczenia wpływa na: zdrowy rozwój i pomyślną adaptację dzieci, ich samodzielność i jakość relacji społecznych.
Aranżacja przestrzeni w kilku krokach:
- proste, niekomercyjne pomoce dydaktyczne (taką pomocą jest zastawa stołowa i akcesoria, z których dzieci korzystają podczas posiłków, warsztatów kulinarnych, prac ogrodowych itp.)
- instrukcje organizacyjne, np. określenie liczby dzieci mogących przebywać w danej strefie/ kąciku;
- miejsce wyciszenia, odpoczynku i pobycia tylko ze sobą;
- osobiste szafki/szuflady – na „ własne skarby”.
Przestrzeń pracy dzieci musi być zorganizowana świadomie, uwzględniając celowość budowania poczucia bezpieczeństwa dziecka, które dokonuje się poprzez jego uczestnictwo w uporządkowanym otoczeniu.
Katalog rozwiązań nie jest zamknięty – zależy od inwencji dzieci i nauczyciela oraz od możliwości lokalowych i organizacyjnych przedszkola.
Organizacja procesu edukacyjnego
- Zmiana struktury organizacyjnej
a) grupy mieszane wiekowo od 3 do 6 lat;
b)nauczyciele i pracownicy wspierający (obsługowi) przypisani do danej grupy na stałe (w miarę możliwości);
c)zrezygnowanie z leżakowania na rzecz odpoczynku indywidualnego i relaksacji. - Zmiana organizacji żywienia (I śniadanie, II śniadanie, obiad).
a) dbałość o estetykę podawania posiłków oraz ich wysoka jakość:
b) każda grupa ma swoją zastawę w różnej kolorystyce i kształcie, serwetniki, noże do codziennego użytku także dla 3-latka;
c) zupy podawane są w wazach, napoje w dzbankach. - Reorganizacja przestrzeni edukacyjnej m.in.:
a) zmiana kolorystyki sal zabaw, sali ruchowej i toalet (pastelowe kolory – wg pomysłów dzieci, nauczycieli i rodziców);
b) jednokolorowe dywany i wykładziny;
c) ograniczenie do minimum gotowych i wielokolorowych dekoracji;
d) brak dekoracji na szybach okiennych (okno jest miejscem do obserwacji bezpośredniej, jest miejscem inspirującym do aktywności np. plastycznej);
e) wymienne kąciki zdaniowe/aktywności;
f) wydzielone miejsce wyciszenia, odpoczynku - pobycia tylko ze sobą;
g) osobiste szuflady/szafki na swoje „skarby”;
h) zaplecze edukacyjne poza salą - w ogrodzie przedszkolnym (strefy aktywności, skalnik, ogródek ziołowy, powiększenie „powierzchni aktywnych” o tarasy - dzieci mogą przenosić swoją zabawę z sali na taras);
i) zabawki niekomercyjne tj. pomoce dydaktyczne/zabawki z materiału naturalnego i odpadów recyklingowych wykonane przez dzieci, nauczycieli i rodziców;
j) brak podręczników, ale… wszechobecne książki, albumy, czasopisma.
Pomoce daltońskie
Pomoce edukacyjne odgrywają istotną rolę w procesie edukacji. Plan daltoński wypracował szereg specjalnych pomocy, które wspierają realizację procesu uczenia się w ramach czterech filarów.
Zegar w koncepcji daltońskiej wizualizuje upływ czasu. Dzieci lub nauczyciel wyznaczają czas na wykonanie danego zadania: „5, 10, 15 i 30 minut”.
Sygnalizator służy do niewerbalnej komunikacji nauczyciela z dziećmi. Wizualizuje za pomocą kolorów - kodów formy aktywności dzieci:
czerwony – dziecko pracuje samodzielnie;
żółty – dzieci pracują w parach, grupach, zespołach – dzieci porozumiewają się, proszą o pomoc kolegów, wspólnie szukają rozwiązań;
zielony – czas na konsultacje z nauczycielem.
Kolorowa wizualizacja dni tygodnia. Symbole są kompatybilne z oznaczeniami na „tablicy zadań”.
Tygodniowa Tablica Zadań wizualizuje zadania do samodzielnego wykonania w danym tygodniu.
W każdy poniedziałek nauczycielka przedstawia dzieciom zadania edukacyjne i omawia dokładnie sposób ich wykonania. Następnie zadania umieszczane są na „tablicy zadań”. Decyzja o czasie wykonania danego zadania należy do każdego dziecka (część dzieci planuje ich wykonanie w perspektywie tygodnia). Wykonaną pracę dziecko potwierdza magnesem w kolorze dnia, w którym wykonało zadanie).
Wizualizować można również:
- Pracę w parach (współpracę);
- Powitanie;
- Dyżury, „Prawą Rękę” i „Dobrego Kolegę”;
- Obecność dzieci i pracowników w przedszkolu;
- Kalendarz urodzin;
- Kalendarz pogody;
- Wyjście dzieci do toalety- kolorowe korale;
- Samoocenę;
- Pracę z ekspertem;
- Ocenę stopnia trudności i atrakcyjności zadań.
Plan daltoński w domu
Kilka wskazówek od naszych dzieci jak wprowadzić plan daltoński w domu:
- Stwórzmy Domowy Plan Dnia - nie zapomnę umyć zębów i poskładać ubrań;
- Zaplanujmy wspólnie zadania na cały tydzień - chcę wiedzieć co mnie czeka;
- Zamieńmy jeden zegar na „daltoński” – pozwoli mi zrozumieć upływający czas;
- Oznacz naklejkami moje zabawki – będę wiedział, gdzie jest ich miejsce;
- Stwórzmy instrukcje, które pozwolą mi w wykonywaniu różnych zadań np.:
a) ubierania się,
b) składania ubrań,
c) pieczenia ciasta - Stwórzmy tablicę obowiązków – też chcę być pomocny.
Mamo, Tato z Planem Daltońskim w domu będzie łatwiej!
Informacje na stronę Plan Daltoński przygotowała Grażyna Małachowska.