Jadłospis
Jadłospis [.docx, 30.63 kB] - od 11 do 22 listopada 2024 r.
Zdrowe odżywianie
Prawidłowe nawyki żywieniowe to jeden z determinantów zdrowia, jakże ważny lecz niestety zbyt często lekceważony. Zaniechania lat minionych oraz traktowanie zdrowia głównie w aspekcie „okolicznościowej profilaktyki” lub walki z chorobą spowodowały, że jesteśmy społeczeństwem „chorym”. Zabiegani, zapracowani, zestresowani nie mamy czasu, żeby zatrzymać się na chwilę, pomyśleć i uświadomić sobie, że nasz organizm to jednolity biosystemem. To cząsteczka przyrody, która nieustannie wymienia się z nią informacją za pośrednictwem powietrza, wody i pożywienia. Energia, którą czerpiemy od natury przemienia się w naszym organizmie w energię intelektualną, fizyczną i duchową. Dlatego tak ważne jest to co, jak i kiedy jemy.
Zasady zdrowego żywienia w naszym przedszkolu
Nasze posiłki zawierają produkty ze wszystkich grup: zbożowe, warzywa i owoce, produkty białkowe, cukry i tłuszcze. Nie używamy kostek rosołowych, Vegety, produktów zawierających np. sól i glutaminian sodu.
- Przy przygotowaniu posiłków w coraz szerszym zakresie sięgamy po produkty zbożowe o niewielkim stopniu przemiału odznaczające się wysoką zawartością witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, są to m.in: mąki razowe np. orkiszowa, pszenna, żytnia, gryczana;
płatki naturalne: owsiane, jęczmienne, orkiszowe, gryczane;
kasze i ryże pełne: kasza jaglana, kasza gryczana, kasza jęczmienna, kasza orkiszowa, ryż dziki, amarantus, quinoa. - Owoce i warzywa pojawiają się na talerzu przy każdym posiłku. W sezonie letnim przede wszystkim bazujemy na produktach rodzimych. W okresie zimowym sięgamy po kiszone, suszone i mrożone oraz po owoce egzotyczne. Często wykorzystujemy też warzywa strączkowe: fasole, groch, soczewicę, ciecierzycę itp.
- Ograniczyliśmy podawanie mięsa wieprzowego na rzecz wysokojakościowej wołowiny, drobiu (przede wszystkim indyka) i cielęciny.
- Wędliny gotowe ograniczyliśmy do minimum. Sami pieczemy mięsa, rolady, pasztety itp.
- Ryba podawana jest 3 x w tygodniu np.: porcja ryby w warzywach, pasta z ryby na parze, tatar z łososia, kotlet rybny.
- Cukier biały ograniczyliśmy do niezbędnego minimum. Zastąpiliśmy go przede wszystkim miodem, melasą, syropem klonowym, cukrem brzozowym, syropem jabłkowym, figami.
- Podajemy dżem słodzony sokiem jabłkowym. Soki owocowe jednodniowe niesłodzone lub słodzone sokiem jabłkowym.
- Sami pieczemy ciasta. Przede wszystkim na bazie mąk z pełnego przemiału np. orkiszowe z jabłkami, szpinakowe, bakaliowe. W ramach deseru serwujemy też jabłka zapiekane z kaszą jaglaną, ryż z musem malinowym itp.
- Mleko i przetwory mleczne podajemy codziennie (ser biały, twarożki z owocami, ziołami lub warzywami, w ograniczonej ilości ser żółty). Jogurty owocowe przygotowujemy na bazie jogurtu naturalnego z dodatkiem owoców i prawdziwej wanilii. Słodzimy np. gruszką, bananem, miodem, melasą itp.
- Nie podajemy serów topionych.
- Używamy dużo ziół np. tymianek, bazylię, oregano, kmin rzymski, majeranek, pieprz, czosnek, estragon, cząber górski, kozieradkę.
- Do picia podajemy m.in. wodę, herbatki z suszu owocowego, herbatkę imbirową (samodzielnie przygotowaną), miętę, rumianek, wodę z cytryną i miodem, herbatkę Rooibos. Nie podajemy czarnej herbaty.
- Nie używamy produktów konserwowanych (w puszkach) np. kukurydzy, fasoli, zielonego groszku, konserw rybnych, pasztetów itp.
Przykładowe działania:
Pory posiłków:
8.30 – I śniadanie
11.30 - obiad
14.00 - podwieczorek
Przykładowe zasady komponowania posiłków:
- 3x w tygodniu II śniadanie podawane jest w formie „szwedzkiego stołu" (dzieci samodzielnie komponują sobie kanapki)
- 1x w tygodniu II śniadanie jest na ”słodko” np.: ciasto własnego wypieku - szpinakowe, gryczane, marchewkowe itp., różnego rodzaju kasze z musami owocowymi, pieczone jabłka z kaszą jaglaną i cynamonem, jogurt z owocami i prawdziwa wanilią (wyrób własny), sałatka owocowa, itp.;
- 1x w tygodniu II śniadanie jest na ciepło: ryba w warzywach, fasolka po bretońsku, leczo lub sałatki warzywne, warzywno-mięsne, makaronowe, rybne itp.
Zupy podawane są w wazach, napoje w dzbankach.
Raz w tygodniu obiad planowany jest przez jedną grupę.
Duży nacisk kładziemy na kompozycję i estetykę posiłków oraz na kulturę jedzenia.
Prowadzimy z dziećmi warsztaty kulinarne - „Czarowanie w garnku”.