Propozycje zabaw ruchowych - profilaktyka wad postawy
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych proponujemy kilka zabaw ruchowych do przeprowadzenia w domu, przygotowanych przez Pana Michała Kuliga, prowadzącego zajęcia z profilaktyki wad postawy.
Zabawa w pająka Do tej zabawy potrzebny będzie sznurek i elementy, o które można go zaczepić. Sznurek należy zaplątać o stół, krzesła i fotele, tak aby utworzył pajęczynę. Zadaniem dziecka jest przejście miedzy sznurkiem, tak aby go nie dotknąć. Dotknięcie skutkuje punktem karnym lub ponownym przejściem przeszkody. Zabawa wymaga skupienia i precyzji, dziecko musi pomyśleć i obrać jakąś taktykę, aby nie dotknąć sznurka. Rozwija zręczność i gibkość, pozwala rozciągnąć mięśnie.
Pływanie żabką - leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dziecko unosi ręce i głowę nad podłogę, wykonuje rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciąga ręce jak najdalej w przód, następnie przenosi w bok i uginając ręce ściąga je w „skrzydełka”.
Popatrz przez obręcz – leżenie przodem z nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (kółka), na hasło dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę i patrzą przez nie w przód. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą obręcze na podłodze.
Rybki w stawie – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte dłońmi o podłogę, palce rąk skierowane do przodu, dziecko odpycha się dłońmi od podłogi i ślizga po podłodze.
Kwiatek rośnie – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dzieci powoli prostują tułów i wyciągają ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.
Budowanie domu – siad skrzyżny z dłońmi na kolanach, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę. na hasło „budujemy dom” dzieci chwytają dłońmi za łokcie (lewa za prawy i odwrotnie) i trzymają je na wysokości klatki piersiowej, następnie przenoszą je powoli, cały czas złączone, w górę, budując tyle pięter aż ręce znajdą się nad głową. Wówczas na hasło „budujemy dach” – dzieci rozłączają ręce, wyciągają je w górę i łączą dłonie.
Baletnica – dzieci siedzą na krzesełkach, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał dzieci przestawiają kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitują kroki baletnicy chodzącej na palcach.
Skarpetka –na krzesełkach, dziecko za pomocą palców stopy przeciwnej stara się zdjąć skarpetkę z drugiej nogi, zmiana nóg.
Trzymaj się prosto - gimnastyka korekcyjna
Wyprostuj się - profilaktyka wad postawy u dzieci